Wednesday, November 4, 2015

သမိုုင္းကိုု ကလိန္ေစ့ျငမ္းဆင္ေသာ ေမာ္ဒန္လူမ်ားကိုု ေဖာ္ထုုတ္ျခင္း (၇)

Nyo Tun

က်ေနာ္ကပဲ သည္ဘက္ေခတ္ကာလမွာ သည္ဇာတ္ေၾကာင္းျပန္ ဇာတ္လမ္းကိုု စလိုုက္တာနဲ႔ တူပါတယ္။ ကိုုေနထြန္းႏိုုင္တိုု႔ရဲ႕ Eleven မွာ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ကိုု စစ္အစိုုးရက အမ်ိဳးမ်ိဳး ကလိန္ျခံဳတဲ့ အေၾကာင္း အခ်က္အလက္ေတြ ေဝေဝဆာဆာနဲ႔ ေဖာ္ျပခဲ့ျပီးေနာက္ ္ ဒီမိုုကေရစီ ဘက္ေတာ္သားေတြဘက္က ထြက္လာတဲ့ ေနာက္ထပ္ လက္သီးခ်က္ျပင္းျပင္း တခုုကေတာ့ သတင္းစာဆရာၾကီး ဘတ္ေတးလင္နာ ေရးသားတဲ့ “၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲ၏ အမွန္အကန္ အခ်က္အလက္ ႏွင့္ စိတ္ကူးယဥ္စာေပတိုု႔ကိုု ခြဲျခမ္းျခင္း” ျဖစ္ပါတယ္။ http://www.irrawaddy.org/…/the-1990-election-sorting-fact-f…
စာသားခ်ည္းပဲ ပံုုႏွိပ္မယ္ဆိုုရင္ သံုုးမ်က္ႏွာခန္႔သာ ရွိမယ့္ မစၥတာ ဘာေတး လင့္တနာရဲ႕ အဲသည္ ေဆာင္းပါးတပုုဒ္တည္းမွာ ဗမာ့အေရး ကြ်မ္းက်င္ပညာရွင္လိုု႔ ဆိုုသူ Robert Taylor ကုုိ ရည္ညြန္းတဲ့ ‘Taylor’ လိုု႔တဲ့ စကားလံုုး ဟာ ဆယ္ၾကိမ္တိတိ ပါဝင္တယ္ဗ်။
ေဆာင္းပါးရဲ႕ အစမွာ Taylor အေၾကာင္း သိပ္မသိၾကေသးတဲ့သူေတြကိုု မိတ္ဆက္ေပးလိုုက္တာကေတာ့ ကိုုေက်ာ္စြာမိုုး (သိုု႔) ကိုုေအာင္ေဇာ္ရဲ႕ လက္ရာနဲ႔ တူပါရဲ႕ “ (ဗမာ) အာဏာရွင္အစိုုးရ အဆက္ဆက္ကိုု ခုုခံေထာက္ခံသူအျဖစ္ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကား လူသိမ်ားသူၾကီး” တဲ့။
အဲသည္ေဆာင္းပါးကိုု မစၥတာ လင့္တနာ ေရးရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းက က်ေနာ္ခုု သည္ သမိုုင္းကလိန္ျခံဳ လူေတြအေၾကာင္း ေဆာင္းပါးစဥ္ စေရးမိတာနဲ႔ ခပ္ဆင္ဆင္ရယ္။ အရင္ ဗမာတိုုင္း(စ္) သတင္းစာမွာ အယ္ဒီတာအျဖစ္ လုုပ္ကိုုင္ဘူးတဲ့ ၾသစေၾတးလ် ႏိုုင္ငံသား Godffrey Goddard ဆိုုတဲ့လူဟာ ၂၀၁၅ ဧျပီမွာ ထုုတ္ေဝတဲ့ မဇၥ်ိမ အပတ္စဥ္မွာ ဘယ္လိုု ေရးထားသလဲဆိုုရင္ “၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုု ဖြဲ႔စည္းရန္ ေရြးေကာက္ေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ မဟုုတ္၊ ၄င္းေရြးေကာက္ပြဲသည္ အေျခခံဥပေဒကိုု ေရးဆြဲရန္ အတြက္သာ ေရြးေကာက္ေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ ျဖစ္သည္’ တဲ့။ သူေျပာတဲ့ အခ်က္အလက္ဟာ သက္ေသမွန္ကန္ေၾကာင္းကိုု ညြန္းဆိုုဖိုု႔ ကိုုးကားတဲ့ ပင္ရင္းေတြကိုု မစၥတာ လင့္တနာက လိုုက္ၾကည့္လိုုက္ေတာ့ တျခားလူေတြမဟုုတ္၊ ဗမာ့သမိုုင္းကိုု ေျပာင္းျပန္ေစာက္ထိုုးေတြ အဆက္မျပတ္ ေရးသားျဖန္႔ျဖဴးေနတဲ့ ျဗိတိသွ် သံအမတ္ေဟာင္း Derek Tonkin (ဤ ကလိန္ျခံဳ ေဆာင္းပါးစဥ္ အမွတ္(၁) တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သူ) နဲ႔ ဗမာအာဏာရွင္အဆက္ဆက္ရဲ႕ ေက်ာ္ၾကားေသာ ခုုခံေရးသမားၾကီး (တည့္တည့္ေျပာရင္ ေဖာ္လံဖား ပညာရွင္လိမ္) Robert Taylor ပါတဲ့။
ေရာဘတ္ေတလာဟာ သည္ဘက္ေခတ္ ဗမာႏိုုင္ငံေရးမွာ လာေျခရူပ္တဲ့ ဖူကူးယားမား တုုိ႔ လာရီဒိုုင္းမြန္းတိုု႔လိုုပဲ ‘ဗမာလူ႔ေဘာင္ဟာ ျပႆနာမ်ိဳးစံုုကိုု ရင္ဆိုုင္ေက်ာ္လႊားျပီးေနာက္ ႏိုုင္ငံေတာ္ကိုု တည္ေဆာက္ေနဆဲ လက္ရွိေခတ္အေျခအေန “ေမာ္ဒန္ အဆင့္တဆင့္” ကိုု ေရာက္ရွိေနျခင္း ျဖစ္သည္’ ဆိုုတဲ့ သေဘာတရားအားျဖင့္ တထပ္တည္းေသာ ဆင္ေျခကိုု တြင္တြင္ၾကီး ေပးခဲ့သူ ျဖစ္တယ္။ တခုုပဲ ကြာတာက သူက ဗမာ့အေရး ကြ်မ္းက်င္သူဆိုုေတာ့ ‘ဗမာလူ႔ေဘာင္’ ကေန မထြက္ေတာ့ဘူး၊ ဖူကူးယားမား နဲ႔ ဒိုုင္းမြန္းတိုု႔က်ေတာ့ တျခားႏိုုင္ငံေတြကိုုပါ (သုုေတသနပိုုက္ဆံေတြနဲ႔ အားယားေနတိုုင္း အပ်င္းေျပ) နိဳင္းယွဥ္မႈေတြ လုုပ္ျပီး တကယ္ေတာ့ အားလံုုးေသာ “အသြင္ကူးေျပာင္း ႏိုုင္ငံ” ေတြဟာ ေမာ္ဒန္ အသြင္ကိုု ကူးေျပာင္းေနၾကသူေတြ ခ်ည္းပါပဲ၊ ေမာ္ဒန္ သမိုုင္းအဆင့္တဆင့္ကိုု ေရာက္လာခဲ့သူေတြခ်ည္း ပါပဲ ဆိုုျပီး ပိုုျပီးၾကီးတဲ့ အလံုုးခပ္ၾကီးၾကီးေတြကိုု လံုုးျပီး မ်ိဳခ်ခိုုင္းတာ ျဖစ္တယ္။
သည္မွာ ကြာျခားခ်က္ကေတာ့ ေတလာဟာ သူ႔ရဲ႕ ေဆာင္းပါးစာအုုပ္စာတမ္း ေနရာမ်ိဳးစံုုမွာ အခ်က္အလက္ အေသးစိတ္ေတြနဲ႔ ေျဗာင္လိမ္တယ္။ ဒိုုင္းမြန္းတိုု႔ ဖူကူးယားမားတုုိ႔က်ေတာ့ ၄င္းတိုု႔ ၾကည့္ျမင္သံုုးသပ္တဲ့ မူေဘာင္ ‘ေခတ္အစဥ္မီ ေမာ္ဒန္ ႏိုုင္ငံေတာ္တိုု႔ ဟူသည္…’ လိုု႔ စလိုုက္ကတည္းက ဘာမဆိုုကိုု ေခတ္အစဥ္မီ (historic stage)၊ ေမာ္ဒန္ (modernity)၊ ႏိုုင္ငံေတာ္ (state) ဆိုုတဲ့ မူေဘာင္ေတြနဲ႔ အတင္းသြပ္ထိုုးလိုု႔ကာ ‘ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစိုုးရ’ ဆိုုသူေတြကိုု ေအာင္မွတ္ေတြ၊ ဂုုဏ္ထူးေတြ လိုုက္ခ်ီးျမွင့္ဖိုု႔ ၾကိဳးစားေနတာ ျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္တိုု႔ေတြ႔ႏိုုင္တာက ေတလာလိုု အေသးစိတ္အခ်က္အလက္ နဲ႔ အဆင့္မရွိ လိမ္ညာသူေတြပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အယ္ဒိုုင္းမြန္း နဲ႔ အက္ဖူကူးယားမားလိုု အၾကီးစား အဆင့္ျမင့္ျမင့္ ဝါးခ်သူေတြပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ၄င္းတိုု႔ ဆိုုလိုုခ်င္တာဟာ (တနည္းအားျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ ေနာက္ဆံုုးရလဒ္) ဟာ လက္ရွိ ေခတ္အေျခအေနကိုု လက္ခံပါ၊ လက္ရွိ အစိုုးရကိုု စိတ္ရွည္ရွည္နဲ႔ လက္ခံပါ’ လိုု႔ တုုိက္တြန္းျခင္းပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒႆန နည္းစနစ္ပိုုင္းဆိုုင္ရာက ၾကည့္ျမင္မယ္ဆုုိရင္ ဒါမ်ိဳး ဝါဒအယူကိုု Presenteeism ပစၥဳပၺန္အေျခအေနဟာ အမွန္တရားဟုု ယူေသာ ဝါဒ လိုု႔ ေခၚပါတယ္။
ဗမာဒီမုုိကေရစီ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြ အေနနဲ႔ modern preenteeism ဆင္ေျခသေဘာကိုု နားလည္ဖိုု႔ အလြန္အေရးၾကီးပါတယ္။ ဘာလိုု႔လဲဆိုုေတာ့ သည္ဆင္ေျခဟာ လံုုးစည္းအစိုုးရစနစ္တိုုင္းလိုုလိုုက အဓိက စြဲကိုုင္ေတာ့ ဆင္ေျခစနစ္ ျဖစ္တယ္။ တကယ္ ဆန္းစစ္မယ္ ဆုုိလိုု႔ရွိရင္ ၄င္းဟာ တကယ္က ဆင္ေျခစနစ္လိုု႔ေတာင္ မဟုုတ္ဘဲ အတင္းကာေရာ အသိအမွတ္ျပဳ ခိုုင္းျခင္း ျဖစ္တယ္။ လက္ရွိ ျဖစ္ထြန္းေနတဲ့ လူ႔ေဘာင္စနစ္ဟာ သမိုုင္းရဲ႕ လိုုအပ္ခ်က္၊ သမိုုင္းရဲ႕ နားလည္သိရွိမႈ အဆင့္အေျခအေန ‘အသစ္တခုု’ ဆိုုျပီး သတ္မွတ္ပိုုင္းျခားကာ ၄င္းတုုိ႔၏ အုုပ္စိုုးမႈကိုု ျပည္သူေတြကိုု (မိႈင္းတိုုက္) လက္ခံခိုုင္းျခင္း ျဖစ္တယ္ –– “အခုု ျဖစ္ထြန္းေနတယ္ဆိုုရင္ ေတာ္ျပီေပါ့၊ ဘာေတြမ်ား ဆက္ရွည္ေၾကာခ်င္ေနရ ေသးတာလဲ”
သည္မွာ က်ေနာ္တိုု႔ သတိထားလာႏိုုင္တဲ့ အခ်က္တခ်က္ကလည္း ေပ်ာ့စိေပ်ာ့စိနဲ႔ လိမ္တဲ့ ေတလာလိုု ေၾကာင္ခ်ီး ပညာရွင္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ သမိုုင္းစဥ္လာ ကမာၻ႔ႏိုုင္ငံမ်ား၏ ကမာၻ႔ယဥ္ေက်းမႈၾကီးေတြ ေျပာင္းလဲျခင္း ဆိုုျပီး အၾကီးစား ဝါးခ်တဲ့ ဖူကူးယားမား ဒိုုင္းမြန္းတိုု႔လိုု
ကမာၻ႔ၾကက္ကန္း ခန္႔မွန္းပညာရွင္ ေတြပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ၄င္းပညာရွင္ဆိုုသူေတြဟာ
ဗမာလူ႔ေဘာင္ဟာ “ေျပာင္းလဲေနျပီ” လိုု႔ ေဖာ္ျပေထာက္ခံေနမွာသာ ျဖစ္တယ္။
အရင္း စစ္လိုုက္ရင္ ဒီမုုိကေရစီ လိုုလားပါတယ္ဆုုိတဲ့ ၊ ႏိုုင္ငံေရးသေဘာတရားေတြကိုု ကြ်မ္းက်င္လွပါတယ္ ဆိုုတဲ့ ႏိုု္င္ငံတကာပညာရွင္ၾကီးေတြ ဆိုုသူေတြဟာလည္း ၄င္းတိုု႔ရဲ႕ အေတြးအေခၚ အႏွစ္ခ်ဳပ္ဟာ က်ေနာ္တုုိ႔ရဲ႕ ဗမာသမၼတ ဦးသိန္းစိန္ ရဲ႕ ‘ဘာမ်ား ထပ္ေျပာင္းခ်င္ေသးလဲ’ ဆိုုတဲ့ မုုိက္တံုုးတံုုး ေနာက္ဆံုုး အျမင္နဲ႔ တကယ္က ထူးမျခားနား ျဖစ္ေနတာကိုု က်ေနာ္တိုု႔ ေဝဖန္ဆန္းစစ္လိုု႔ကာ သိျမင္ႏိုုင္ၾကပါတယ္။
(လြန္ခဲ့တဲ့ သီတင္းပတ္ကာလက ေတလာမွ Nikkei Asian Review တြင္ “အေျဖရွာေနရေသာ ဗမာ လူ႔ေဘာင္” ဆိုုျပီး ဗမာစစ္အစိုုးရကိုု ႏိုုင္ငံေရးအာဏာ (စစ္အာဏာ) ပိုုင္းဆုုိင္ရာတြင္ ေဖာ္လံဖား လုုပ္လာရုုံမက ႏြားသတ္ျခင္းကိုု ပိတ္ပင္တယ္ဆိုုတာ ဟိုုးအရင္ ဦးႏုုေခတ္ကတည္းက လုုပ္ခဲ့တာ။ ယခုုလည္း ဗမာလူ႔ေဘာင္ဟာ ဒါကိုု အေျဖရွာေနရတုုန္းပဲ ဆိုုျပီး ဘာသာေရးပိုုင္းဆုုိင္ရာမွာပါ မဘသအဖြဲ႔ကိုု သိသိသာသာ ေဖာ္လံဖား လုုပ္လာတာကိုု ေတြ႔ရပါတယ္။ ၄င္း ပုုဂၢိဳလ္၏ လတ္တေလာ ေလာေလာလတ္လတ္ ေဆာင္းပါးပါ ကလိန္ျခံဳ အခ်က္တိုု႔ကိုု ဆက္လက္ေဆြးေႏြးပါဦးမယ္)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...